Pochodzące z czasów PRL ciągniki Ursus C-330 są nadal z powodzeniem wykorzystywane przez rolników. Właściciele gospodarstw rolnych zwracają uwagę na ich prostotę i niezawodność oraz niskie koszty napraw i eksploatacji. Wielu rolników ma sentymentalne wspomnienia związane z tymi maszynami, popularnie nazywanymi ciapkami lub trzydziestkami. Często był to zdobyty z wielkim trudem pierwszy ciągnik w gospodarstwie. Miłośnicy starych maszyn pieczołowicie przywracają im dawny blask, a niektórzy starają się je zmodernizować i „podrasować”. O oryginalne części do Ursusa C-330 trudno, znacznie łatwiej o zamienniki.
Które części warto wymienić w Ursusie C-330?
Dostępne na rynku wtórnym ciągniki Ursus C-330 mają różny stan techniczny. Części do ciągników rolniczych Ursus nie są drogie, a konstrukcja pozbawiona elektroniki pozwala niejednemu rolnikowi na samodzielny remont traktora. Na jakie części warto zwrócić szczególną uwagę? Upływ lat szczególnie surowo obchodzi się z przewodami oraz elementami z tworzyw sztucznych i gumowymi, nawet jeśli w tym czasie ciągnik nie był użytkowany i stał pod dachem. Konieczna będzie wymiana przewodów elektrycznych, przewodów hamulcowych i hydraulicznych, uszczelek, simmeringów i pasków klinowych. Lata wykorzystania do różnorodnych prac w gospodarstwie, często z dużymi obciążeniami i na nierównym terenie, mogą się odbić na sprawności silnika, elementach jezdnych i częściach ciągnika narażonych na przeciążenie. Wrogiem maski ciągnika i kabiny może być korozja.
Czy łatwo o części do Ursusa C-330?
Masowa produkcja tego modelu ciągnika (w ciągu przeszło 20 lat produkcji taśmy montażowe opuściło przeszło 330 tys. sztuk ciągników Ursus C-330 i C-330M) oraz jego wyjątkowa żywotność sprawiły, że dla Ursusa C-330 nadal bez większych problemów można nabyć elementy i zestawy naprawcze do silnika, skrzyni biegów, pompy wodnej, podnośnika hydraulicznego, osi przedniej, WOM (wału odbioru mocy), TUZ (trzypunktowego układu zawieszenia) oraz inne części do Ursusa C-330. Ceny części do ciągników rolniczych Ursus nie są wygórowane i przy odpowiednich umiejętnościach można się pokusić o remont generalny ciągnika, ale większe koszty mogą być związane z wymianą kabiny i ogumienia.